Dziecko przychodzi do nas z różnymi doświadczeniami. Ze swoimi mocnymi stronami, ale też z problemami i trudnościami. Każde dziecko jest indywidualnością. Przyjmujemy je takim, jakie jest. Z szacunkiem dla kształtującego się człowieka.
Pierwsze lata życia są czasem intensywnego wzrostu, rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego. Nigdy później człowiek nie osiągnie rozwojowo tak wiele w tak krótkim czasie, jak dziecko w pierwszych sześciu latach swojego życia. Dlatego jest to bardzo istotny etap w jego rozwoju. To fundament, na którym powstaje dorosły człowiek.
Czasem z różnorodnych przyczyn rozwój dziecka nie jest prawidłowy. W „fundamencie” pojawiają się luki, czyniąc go słabym i niestabilnym – brakuje umiejętności, które u innych dzieci kształtują się samoistnie. Wtedy konieczne jest wsparcie terapeutów, którzy kawałek po kawałku pomogą te luki zapełnić, tworząc mocną podstawę dla rozwijającego się człowieka.
Co to jest WWR?
Pomoc i współpraca z dziećmi i ich rodzinami polega na interwencjach terapeutów, którzy posiadają odpowiednie kompetencje do tego, aby ułatwić dziecku z trudnościami osiąganie nowych umiejętności, są to m.in. psycholog, logopeda, neurologopeda, pedagog, terapeuta sensoryczny SI (Integracja Sensoryczna), fizjoterapeuta. Proces WWR obejmuje ocenę rozwojową, diagnozę, tworzenie spersonalizowanych planów interwencji oraz dostarczanie terapii i programów dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka powinno zostać wdrożone najwcześniej jak to możliwe. W naszej Poradni obejmujemy opieką również kilkutygodniowe niemowlęta. Wczesne stwierdzenie opóźnień rozwojowych pozwala na zapobieganie wtórnym trudnościom, pozwala też na objęcie profesjonalnym wsparciem rodziców niepełnosprawnego dziecka i towarzyszenie im w pierwszych latach życia dziecka.
Wskazania do terapii w ramach WWR
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka można uzyskać w konkretnych przypadkach – w sytuacji, kiedy stwierdzone zostaną określone rodzaje zaburzeń, mogące rzutować na funkcjonowanie w przyszłości.
Do niepełnosprawności oraz dysfunkcji uprawniających do uzyskania WWR zaliczane są m.in.:
- autyzm,
- Zespół Aspergera,
- dysfunkcje mowy, wzroku oraz słuchu,
- niepełnosprawność intelektualna,
- nieprawidłowy rozwój psychoruchowy,
- niepełnosprawność ruchowa,
- opóźniony rozwój dziecka, m.in. opóźnienie mowy i języka,
- afazja.
O rodzaju terapii oraz interwencji specjalistów z danych dziedzin wspomagających rozwój dziecka decyduje zespół WWR. W zależności od prezentowanych przez dziecko zaburzeń, określa on, jakie zajęcia będą niezbędne.
Jak uzyskać Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
Aby dziecko mogło być objęte wsparciem, rodzice muszą dostarczyć wydaną przez Publiczną Poradnię opinię o potrzebie objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem.
Oto, co trzeba zrobić, by taką opinię uzyskać:
- Ze strony internetowej rejonowej PPP należy pobrać druk wniosku o wydanie Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz druk zaświadczenia lekarskiego na potrzeby Zespołu Orzekającego – dla mieszkańców powiatu wielickiego będzie to Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (http://poradnia-wieliczka.pl). W przypadku, gdy dziecko uczęszcza do przedszkola, rejonową poradnią staje się ta, obejmująca zasięgiem działania przedszkole. Druk zaświadczenia lekarskiego powinien wypełnić lekarz specjalista prowadzący dziecko lub lekarz pediatra.
- Wypełniony wniosek rodziców, zaświadczenie lekarskie, opinię psychologiczną oraz opinię z przedszkola (jeśli dziecko do niego uczęszcza) należy złożyć w poradni i oczekiwać na informację, kiedy zbiera się Zespół Orzekający. Czasami Zespół może prosić o uzupełnienie dokumentacji o inne wyniki badań np. badanie słuchu.
W przypadku wątpliwości można umówić się na konsultację z pracownikiem poradni.
Jeśli dziecko nie było nigdy diagnozowane, a rodzice podejrzewają, że jego rozwój nie przebiega właściwie, warto umówić się na konsultację w Poradni.
Bezpłatne zajęcia terapeutyczne
- indywidualną terapię psychologiczną lub pedagogiczną;
- indywidualną terapię logopedyczną, neurologopedyczną,
- terapię karmienia;
- terapię integracji sensorycznej, terapię ręki;
- rehabilitację ruchową;
- zajęcia w diadach i triadach rówieśniczych (prowadzone przez pedagogów, logopedów, psychologów, terapeutów SI);
- wsparcie rodziców – indywidualne oraz w ramach grupy wsparcia;
- w razie potrzeby kontrolne badanie psychologiczne (na potrzeby orzecznictwa),
- pomoc w uzyskaniu odroczenia od obowiązku szkolnego.
Kto prowadzi terapię?
W skład naszego Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju wchodzą wykwalifikowani specjaliści:
- psycholodzy,
- logopedzi, neurologopedzi,
- pedagodzy specjalni,
- fizjoterapeuci,
- specjaliści integracji sensorycznej,
- inni specjaliści zatrudniani w miarę potrzeb.
Realizuj WWR w naszej Poradni
Aby skorzystać z naszej oferty przygotuj opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, zadzwoń do nas i umów się na rozmowę z Koordynatorem WWR. Wniosek możesz pobrać z naszej strony lub wypełnić na miejscu podczas rozmowy wstępnej. Program jest uruchamiany od początku kolejnego miesiąca.
Pobierz wniosek o objęcie WWR